Paraskevidekatriafobi?



Fredag den trettonde var det  hela dagen igår. Jag kan inte påstå att det påverkade mig i någon större utsträckning på otursfronten faktiskt, frågan är bara om jag ständigt lever med fredag-den-trettonde-otur och därför inte märker någon skillnad, eller om dagen igår helt enkelt var en helt vanlig dag.

Igår morse hörde jag något aningen upprörande på radio, att jag lyckades uppfatta och processa informationen i mitt i det närmaste av sömn medvetslösa tillstånd är ett smärre mirakel, men hursomhelst delar jag med mig av nyheten:

"Passiv rökning försämrar inlärningen och ökar risken för demens, visar den hittills största studien på området.

Nära 5.000 personer, både fd rökare och icke-rökare över 50 år, undersöktes av ett forskarlag vid universitetet i Cambridge i Storbritannien.

Forskarlaget konstaterar att personer som aldrig rökt men som regelbundet utsatts för tobaksrök visade sämre resultat i inlärningstest.

Dessutom konstateras ett tydligt samband mellan nedsatt hjärnfunktion och passiv rökning."
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1442945&lid=puff_1443045&lpos=rubrik

Det röktes vattenpipa i vardagsrummet igårkväll, så nog var man lite försiktig med hur djupa andetag man insöp, det är ju trots allt snart tentavecka! Att kombinera fredag den trettonde med denna nyvunna kunskap kändes som att utmana ödet lite för mycket för att det skulle vara nyttigt. Jag vill ju inte ha nedsatt hjärnfunktion bara för att jag står i köket och inte kan bestämma mig för hur mycket tid jag orkar lägga på att laga mat, tiden borde begränsas till minsta möjliga under rådande omständigheter. Jag är ju tack vare lågprisbutiken i närheten sex kg äpplen lyckligare sedan i förrgår, idag är det nog dock ungefär fem kg kvar, men jag har ju  hursomhelst ett litet förråd att leva av på rummet medan jag funderar.

Idag, på alla hjärtans sådan, har jag unnat mig själv att starta sola-på-balkongen-säsongen med frukost och en god bok i solskenet. Helt makalöst underbart. För att ytterligare skämma bort mig själv, genom att inse hur lyckligt lottad jag tidigare varit, har jag rengjort vattenlåset och golvbrunnen i min toalett. Nu, såhär i efterhand, inser jag att jag borde ha ätit middag först, och inte efteråt. Vet inte hur jag ska kunna handskas med mat med samma händer som jag vet varit i kontakt med gummihandskar som hanterat avlagrad skit och hår från Gud-vet-hur-många människor som besuttit detta korridorrum innan mig. Min aptit försvann ner i avloppet tillsammans med skiten jag grävt upp. Det är skönt att få lite perspektiv på livet ibland, eller hur?


Glad Alla-Hjärtans Dag ♥

Kommentarer
Postat av: sara

usch usch uuuuuuusch!!!!! jag läste medan jag tryckte ner min frukostmacka.....uuuusch!



yäk! du förgyllde sannerligen min frukoststund...;)

2009-02-15 @ 11:03:02
URL: http://snoangeln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0