Konfucius


Fikon, någon?


 Idag höll den skånska våren på att blåsa mig av min cykel. För när solen skiner i Skåne svarar vinden med att vina utav bara sjutton. Idag har jag även fått lära mig, via min nypåbörjade kurs i Terrester Ekologi, att varje art av fikon har sin alldeles egen fikon-geting för pollinering. Hos de sorter som kräver befruktning sker det med hjälp av denna lilla geting som lägger ägg inuti blommorna. När äggen kläcks, befruktar de nya getingarna blommorna på vägen ut ur blomfodret. För allmän information kan tilläggas att getingen inte tillhör den minimala och därtill ytterst priviligerade skara insekter som kan kallas favoriter i min bok. Hanen, dessutom, som varit inne och befruktat äggen, har inga vingar. Hur undkom han sitt öde som torkat-fikon-innanmäte tror ni? Eller gjorde han alls det? Finns det döda hangetingar i våra julfikon?! Jag undrar jag... Jag tror bestämt att jag är en stor och skandalöst mörk hemlighet på spåren.
To think I ate all those figs during Christmas makes me kind of sick...

För övrigt insåg jag just att man synbarligen kan få mail såhär mitt i natten och till sin stora förvåning och oförskämda glädje se att man fått en femma i fysik av alla ämnen. Den här läsperioden har ju varit helt sjuk, på ett otroligt bra sätt.


  • Att leva utan att tänka har inget värde. Att tänka utan att leva är farligt.
  • Studier utan eftertanke är bortkastad tid - eftertanke utan studier är farligt.

Jag tror jag lever farligt, enligt Konfucius definition. Det blir något att sova på, länge.
Förra veckan återupptogs den gamla traditionen gällande tentaångestvrål återigen på studentområdet Delphi. Intressant för mig som bara läst mig till det innan jag kom hit, och sedan inte fått uppleva det på hela hösten, då man annars tycker att folk borde haft mer ångest än nu... 23.00 började ekon skalla mellan betongblocken, fler ångestdrabbade svarade från andra sidan studentghettot. För att avrunda det hela kom en ordentligt ångesttyngd stackare och vrålade ut sin ångest i säkert två minuter utan paus. Det fick mig att känna mig mindre ensam i den desperata tentaveckan, och resultatet var ju endast och enbart gott. Det är en tradition jag tycker de ska hålla vid liv, en dag kanske man står där själv, men än så länge har jag lite för mycket som håller mig tillbaka.

Visste ni förresten att det uppenbarligen heter oREgano och inte oreGAno? Inte jag heller, och jag vet inte om det stämmer, jag har inte faktagranskat ärendet själv ännu. Men tills motsatsen är bevisad är jorden, enligt uppgift, platt.

Over and out.


Kommentarer
Postat av: Cornelia

Du är bara för skön. :)

2009-03-18 @ 11:27:50
URL: http://tussitussilago.blogg.se/
Postat av: Anonym

Dom hade väl inga andra siffror kvar att dela ut än femmor, men grattis iallafal!!!!!!

finns det nån lärdom i detta? inför livet....menar jag... jag bara undrar.

vi får höras.

papa

2009-03-18 @ 17:17:14
Postat av: sara

han e så söt den lilla token. Jag FÅR inte följa med i helgen om pappa ska med:( elakt va?

så jag vettefan vad som händs...puss

2009-03-19 @ 17:40:11
URL: http://snoangeln.blogg.se/
Postat av: Britt-Mari, Vörå :)

Grattis till femman i fysik.



Av alla snustorra dammiga ämnen är fysik och reglerteknik värst ;-). Ha det gott!

2009-03-21 @ 15:09:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0