Silencium

Care for some tabacco?


Okej, jag är inte sjuk, det säger jag inte. Jag har bara tappat rösten, fått hosta, fått nedsatt hörsel och plötsligt blivit plågsamt medveten om att jag har bihålor. Men det händer ju alla menar jag. Det innebär ju inte att man är sjuk. För jag blir nämligen inte det. Sjuk alltså. Lite djungeltabacco hade säkerligen hjälpt.

Men bara som av en händelse, vi kan säga att jag är lite i städtagen nu när jag inte får prata med folk, tog jag en liten titt i min, ska vi kalla det "apotekslåda", och fann där medicinen jag fick rekommenderad åt mig när jag var på Kreta förra sommaren med den värsta halssmärtan någonsin. Eftersom preparatet är köpt i Grekland står ju allting på bruksanvisningen med koptiska bokstäver - oläsligt även för en som läst både termodynamik, matematisk statistik och strömningslära. Det är ju rena grekiskan, bokstavligt talat. Men detta hjälpte alltså inte så jag tänkte se vad det var jag egentligen hade fått för något och tog internet till min hjälp. För att finna det här;

HEXALEN USES:
Altretamine is an anticancer medication used to treat ovarian cancer.

Alltså. VA?! När jag gick till apoteket där tyckte jag ändå att vi fick bra kontakt, vi använde kroppsspråk och enstaka ord - jag trodde vi förstod varandra. Okej de kunde inte engelska och mina kunskaper i grekiska sträckte sig inte mycket längre än alpha, beta, gamma och ksi, men jag hade ögoninflammation och ont i halsen - HUR FAN KAN MAN MISSTOLKA DET TILL ÄGGSTOCKSCANCER!?

HEXALEN WARNING:
Because altretamine can cause blood problems (e.g., bone marrow suppression, thrombocytopenia), blood tests must be done before starting HEXALEN and at least once a month thereafter. HEXALEN can also cause nervous system problems; therefore nervous system tests must be done during treatment with HEXALEN. Notify your doctor immediately if you develop signs of blood disorders or nervous system problems such as persistent fever or sore throat, easy bruising or bleeding, loss of coordination, mood changes, dizziness, tingling of the hands or feet.

Inte konstigt att jag aldrig blev bättre i halsen. Bone marrow suppression?! Det låter inte helt bra i mina öron. Det var ingen som tog något blodprov på mig eller gjorde några nervtester... Och då har vi inte ens vidrört frågan om vilken kopplingen mellan halsen och äggstockarna egentligen är. Är det någon uppenbar logik jag förbiser?
Med tanke på kommande veckas körframträdande avstår jag nog och hoppas naturen sköter det hela galant till imorgon, med hjälp av honungsvatten. Jag vill ju inte riskera att stå där med spasmer.

Over and out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0